Často kladené otázky a rady při výběru kabiny

Typy odsávání v lakovací kabině

Kabina na odtahový kanál

Nejlepší možné řešení ,nejlepší funkčnost,v tomto případě je možnost poddimenzovat výkon strojoven.Odtahový kanál funguje jako komora pro napumpování špinavým vzduchem ,ze kterého si vzduch odebírá filtrační strojovna.Dříve (než byly vydány ekologické požadavky na vypouštěný vzduch) se vyráběly kabiny pouze s jednou strojovnou ,takzvané přetlakové a právě z toho důvodu vznikl odtahový kanál.Nevýhodou je jak z hlediska finančního ,tak z hlediska časového  nutná stavební připravenost -kanál  má rozměr cca 4x6x1m.Výhodou je podlaha  zárověň se stývající podlahou ,dobrá klesavá rychlost  a proudění vzduchu .Kabina je levněší v pořizovací ceně.

Kabina s ocelovou základnou

Pod celou kabinou a strojovnou je ocelový základ  min.350mm vysoký . Výhody-řešení bez nutnosti stavebních příprav,rychlá výstavba při rozhodnutí pořídit si  lakovnu.Nevýhody:výškový rozdíl 350mm oproti podlaze haly,omezená nosnost podlahy cca 2000kg,proudění vzduchu ,častější výměna podlahových filtrů, nutné výkoné strojovny -zejména odtahovou strojovnu doporučujeme osadit o řád s vyším výkonem.Ocelová základna není standardní výbava  kabiny a připlací se za ni.

Kabina s bočním nebo zadním odtahem

V jedné boční nebo v zadní stěně kabiny jsou ve spodní části panelů otvotry s filtry ,přes které je odsáván vzduch do filtračního zařízení.Výhody-bez stavební připravenosti,neomezená nosnost podlahy.Nevýhody-odsávání vzduchu nerovnoměrné ,ale pouze do míst ,kde jsou otvory,dodatečné spodní vzduchové kanály,zvětšený půdorys kabiny o cca 1.5m podél jedné stěny kabiny.ČastějšíČastější  výměna filtrů,výkonější strojovna odtahu.,výkonější kabinykabinyjedné stěny  jednéboční stěny větčí se půdorysný mmm (

Výměna vzduchu v kabině

Je udáváná v m3/h. Je to hodnota, kterou je schopna vytvořit vzduchotechnická strojovna za ideálních podmínek. Je měřena ve vzduchotechnickém potrubí předepsaného rozměru  ihned  za vyůstěním z ventilátoru strojovny ,neurčuje  tedy skutečnou výměnu vzduchu v kabině, ale pouze hodnotu výkonu dané strojovny.Skutečnou hodnotu ,o kterou by se měl zákazník pří výběru zajímat  je klesavá rychlost (m-1s).Tato hodnota přímo určuje jak rychle bude z vnitřního prostoru kabiny vzduch odcházet.Dle požadavku na rozměr kabiny a klesavé rychlosti by se měla lakovací kabina osadit strojovnou s příslušným výkonem.

Typy ventilátorů instalovaných ve strojovnách

Nízkotlaké ventilátory

Jsou to ventilátory s  hustými žebříkovitě usazenými listy - mohou být poháněny klínovými řemeny (měký rozběh) nebo napojeny přímo na hřídel el.motoru.Pokud je usazení na přímo doporučujeme instalaci frekvenčních měničů (nižší apmérový požadavek při spuštění, hladký a plynulý rozběh).Oproti středotlakým ventilátorům mají menší hlučnost , naprosto stejný vzduchoový výkon ,ale menší schopnost přetáhnout vzduch přes špinavé filtry ,což má za následech jejich častější výměnu.

Středotlaké ventilátory

Tyto ventilátory mají lopatky  na oběžném kolečku a jsou z 90% uzazovány na přímo. Jsou hlučné a při zanedbané výměně filtrů náchylné na vybrace. Mají velice dlouhou výdrž odsávání i přes značně znečistěné filtry. Někteří výrobci a prodejci lakovacích kabin upřednostnují své typy a tvrdí, že jejich řešení je to pravé. Z důvodů stejné hodnoty vzduchového výkonu jak u středotlakých, tak u nízkotlakých ventilátorů necháváme výběr při zdělení všech pro a proti na zákazníkovi.